- Moderne fabrieken, toeleveringsketens en online winkels hebben veel aankopen gereduceerd tot massaconsumptie.
- Die trend kan versterkt worden met de opkomst van producten waarbij artificial intelligence een grote rol speelt.
- De uiteindelijke uitkomst kan zijn dat ervaringen waarbij echt mensen betrokken zijn, een luxeproduct worden.
- Lees ook: Dit is de belangrijkste vraag die de AI-wereld op dit moment bezighoudt
“Echte ervaringen worden het nieuwe luxegoed”, zei mede-oprichter Kevin Hartz van ticketverkoper Eventbrite in 2013 nadat het bedrijf een nieuwe investeringsronde had afgesloten.
Hij verwees hierbij naar het feit dat moderne fabrieken, toeleveringsketens en online shoppen het consumeren van massaproducten steeds minder speciaal maken. Je kunt tegenwoordig oneindig veel soorten sneakers en joggingsbroeken online kopen. Deze overdaad heeft ervoor gezorgd dat het kopen van deze fysieke dingen relatief weinig voldoening meer geeft. Dat is de reden dat ervaringen, die per definitie beperkt zijn, waardevoller zijn geworden.
Er zijn immers maar een paar kansen om Taylor Swift live op het podium te kunnen zien, terwijl er wel 20.000 soorten sneakers online te kopen zijn. Het is dan ook logisch dat ticketprijzen voor concerten stijgen en schoenen goedkoop blijven.