- Moderne fabrieken, toeleveringsketens en online winkels hebben veel aankopen gereduceerd tot massaconsumptie.
- Die trend kan versterkt worden met de opkomst van producten waarbij artificial intelligence een grote rol speelt.
- De uiteindelijke uitkomst kan zijn dat ervaringen waarbij echt mensen betrokken zijn, een luxeproduct worden.
- Lees ook: Dit is de belangrijkste vraag die de AI-wereld op dit moment bezighoudt
“Echte ervaringen worden het nieuwe luxegoed”, zei mede-oprichter Kevin Hartz van ticketverkoper Eventbrite in 2013 nadat het bedrijf een nieuwe investeringsronde had afgesloten.
Hij verwees hierbij naar het feit dat moderne fabrieken, toeleveringsketens en online shoppen het consumeren van massaproducten steeds minder speciaal maken. Je kunt tegenwoordig oneindig veel soorten sneakers en joggingsbroeken online kopen. Deze overdaad heeft ervoor gezorgd dat het kopen van deze fysieke dingen relatief weinig voldoening meer geeft. Dat is de reden dat ervaringen, die per definitie beperkt zijn, waardevoller zijn geworden.
Er zijn immers maar een paar kansen om Taylor Swift live op het podium te kunnen zien, terwijl er wel 20.000 soorten sneakers online te kopen zijn. Het is dan ook logisch dat ticketprijzen voor concerten stijgen en schoenen goedkoop blijven.
De opkomst van generatieve AI kan deze trend versterken. Het kan ertoe leiden dat er een nieuw gelimiteerd luxegoed ontstaat: mensen
Oneindige content versus beperkte middelen
AI-modellen kunnen nu tekst, programmeertaal, medische diagnoses, afbeeldingen, stemmen, muziek, video's en nog veel meer genereren. Daarbij worden ze steeds makkelijker in het gebruik. Iedereen kan ChatGPT aanslingeren en een oneindige hoeveelheid content genereren.
Dit zou een zegen voor de mensheid moeten zijn. Veel taken kunnen efficiënter gedaan kunnen worden, waardoor producten en diensten goedkoper en bereikbaarder zullen worden, zoals durfkapitalist Marc Andreessen onlangs voorspelde.
Daar zal vanzelfsprekend een reactie op komen: in een wereld vol overdaad die door machines wordt geproduceerd, worden menselijke dienstverlening en belevenissen steeds zeldzamer en daardoor waardevoller.
"Alle informatie op de wereld verandert in enen en nullen en wordt gestandaardiseerd", zegt Hartz tegen Business Insider. "Wat we niet kunnen standaardiseren zijn beperkte middelen zoals vastgoed, reizen en het zien van de zonsondergang in de Mediterraanse Zee, of surfen op Fiji. Dit zijn de luxe- producten van de elite."
Een vloedgolf aan geautomatiseerde e-mails
E-mailmarketing is iets waar experts zich nu al druk om maken, want generatieve AI maakt het bijvoorbeeld heel makkelijk om marketingtekst te genereren. Dat zal leiden tot een vloedgolf e-mails met als eindresultaat dat de kans groter wordt dat ontvangers berichten helemaal niet meer openen.
"Onze eigen machines zullen die door AI gegenereerde mails openen", zegt Hartz. Dat betekent dus dat je marketingmail mensen niet zal bereiken, als een AI-bot e-mail checkt, waardoor je nooit zeker weet wie het nu echt leest.
Een persoonlijke e-mail van een echt persoon zal, relatief gezien, een zeldzaam en bijzonder iets worden (inclusief schrijffouten).
AI-leraren en kleinere klaslokalen
AI-modellen beginnen ook educatie op z'n kop te zetten, stelt oprichter Sal Khan van de Khan Acamedy. Zijn bedrijf werkt met AI-modlelen van OpenAI om studenten te ondersteunen en staat leraren bij om betere lessen te ontwikkelen.
Over het algemeen wordt de persoonlijke begeleider gezien als het beste middel om te leren. Volgens Khan kunnen AI-modellen deze dienst ook leveren, maar op grotere schaal. "Het is onmogelijk om iedereen een persoonlijke begeleider te geven", zei hij tijdens de No Priors podcast eerder dit jaar. " Maar een begeleider op basis van generatieve AI die studenten ondersteunt, wordt over drie tot vijf jaar gemeengoed."
Tegelijk laten de rijken van deze wereld merken dat ze niet in deze vorm van educatie geloven. Dure scholen met kleinere klassen zijn in trek bij vermogenden die dat kunnen betalen. Echt persoonlijk onderwijs krijgt zo een meerprijs.
Wie beheert het geld?
Dan is er nog de vraag wie het geld van de rijken beheert. Doorgaans wordt dit gedaan door getalenteerde financiële adviseurs die ingehuurd worden om het familiefortuin in de gaten te houden en beleggen.
Het inzetten van AI om succesvol te beleggen, werkt nog niet optimaal. AI-modellen worden getraind op data uit het verleden, maar dat betekent dat ze niet snel kunnen reageren op nieuwe situaties.
Zelfs hedgefondsen, die gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde technieken, leunen uiteindelijk nog steeds op mensen.
Volgens AI-onderzoeker Noam Brown van Meta ligt het probleem bij het gebruikmaken van AI in de financiële wereld bij het feit dat de beurs altijd in beweging is. "Dus je kunt allerlei historische data hebben, maar het is geen stationair systeem", zei hij in de No Priors podcast in april. Historische data heeft maar weinig waarde, als het gebruikt moet worden om een nieuwe situatie op te lossen.
Brown verwijst hierbij naar nog een probleem van de AI-modellen: mensen kunnen al van vrij weinig data leren, terwijl AI-modellen grote hoeveelheden data nodig hebben om tot conclusies van waarde te kunnen komen. "Mensen zijn heel goed in zich aanpassen in nieuwe omstandigheden. En je komt veel van dit soort nieuwigheden tegen in de financiële markten."
Social media wordt overspoeld door bots
AI automatiseert social media ook steeds meer. Het duurt niet lang meer of influencers van vlees en bloed zullen proberen de aandacht te trekken met content die gemaakt is door AI-modellen.
CEO Mark Zuckerberg van Meta zet hier flink op in. Hij toonde afgelopen maand 25 AI-assistenten op basis van verschillende beroemdheden. Mensen kunnen in de toekomst in gesprek gaan met deze AI-beroemdheden. "Er zijn mensen die er baat bij hebben, als ze in gesprek kunnen gaan met een AI-versie van jou", zei Zuckerberg bij de presentatie. "Jij en andere influencers kunnen hiermee de betrokkenheid met je doelgroep vergroten."
In het kort betekent dit dat Meta bots heeft gemaakt die oneindig content kunnen genereren en op sociale media kunnen plaatsen. Daardoor wordt de interactie met een echt mens of een echte beroemdheid alleen maar waardevoller.
Nut, waarde en uiterlijk vertoon
Techondernemer Hartz ziet een verdeling ontstaan die hij onderverdeelt in "nut, waarde en uiterlijk vertoon."
Veelvoorkomende zaken kunnen door software, bots en fysieke machines gedaan worden. Denk hierbij aan herhalende taken op werk en sommige educatieve functies.
In andere situaties is het handig om machines taken te laten vervullen, zodat mensen zich kunnen richten op waardevollere werkzaamheden. "Als jij een goedbetaalde machine-learning IT'er bent, dan is het handiger dat een robot je huis schoonmaakt, zodat jij je op je werk kunt richten", legt hij uit.
En dan zullen er altijd situaties overblijven waarin mensen hun successen willen delen met de wereld. Deze activiteiten leggen de nadruk op beperkte middelen en belevenissen, stelt Hartz. "Een virtuele ervaring is geen vervanging voor een echt verblijf op Fiji".